به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اقبال حسین اف امروز دوشنبه در بازدید از مراحل اجرایی خط ریلی و بارانداز آستارا - آستارا و در نشست بررسی موانع اجرایی آن در هتل اسپیناس شهرستان آستارای استان گیلان اظهار کرد: کشورها برای استفاده بیشتر از راه آهن رقابت میکنند و خط ریلی آستارا - آستارا برای ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی گفت: شرکتهای تجاری بزرگ منطقه را برای استفاده از خط ریلی آستارا - آستارا ترغیب و راضی کرده ایم و هر روز تاخیر در تکمیل و بهره برداری آن، به ضرر ایران و جمهوری آذربایجان است.
قائم مقام رئیس راه آهن جمهوری آذربایجان بیان کرد: روسای جمهوری ایران، روسیه و آذربایجان همواره بر توسعه روابط تاکید داشته اند و این خط آهن در تعمیق روابط و مناسبات اقتصادی و اجتماعی ما موثر خواهد بود.
حسین اف ادامه داد: با بهره برداری از خط ریلی آستارا - آستارا ماهانه ۸۰۰ هزار تن کالا از بندر عباس به آستارا حمل و از این شهرستان به خارج از ایران، منتقل خواهد شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان نیز در این جلسه بیان کرد: کریدور شمال- جنوب ایران برای دنیا مهم است و طرح ریلی آستارا - آستارا، مهمترین طرح استانداری گیلان محسوب میشود.
حجت شعبان پور افزود: مشکل برداشت مصالح کوهی و رودخانهای با حضور مدیران کل مربوطه در این نشست حل میشود و پیمانکار طرح ریلی آستارا - آستارا در این رابطه مانعی نخواهد داشت.
وی از پیمانکار طرح خواست فردی آشنا به ضوابط اداری و قوانین جاری را برای پیگیری امور کاری و اداری طرح، به دستگاههای اجرایی استان گیلان و شهرستان آستارا معرفی کند.
براساس گزارش ایرنا، فرهاد دلق پوش رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان نیز در این جلسه گفت: در ایران برای برداشت مصالح از کوه و رودخانه، ضوابط خاصی وجود دارد، اما با دستور استاندار گیلان و برای تامین مصالح و تسریع اجرای راه آهن، مقررات جاری و ضوابط را تسهیل کرده ایم و مجوزهای لازم را در کمترین زمان صادر میکنیم.
یونس رنجکش فرماندار آستارا نیز در این نشست بیان کرد: برای برداشت مصالح کوهی در آستارا مشکلی وجود ندارد و برداشت مصالح از رودخانه مرزی آستاراچای از ناحیه مرزبانی این شهرستان پیگیری میشود و با توجه به توافق مرزبانیهای ایران و جمهوری آذربایجان قابل حل است.
نوری پیمانکار طرح ریلی نیز در این نشست، با اذعان به همکاری و تعامل سازنده مدیران کل و مسئولان شهرستان آستارا در اجرای این طرح، سنگ اندازی ها، کاغذبازیها و مانع تراشیهای ریز در ادارههای جزء را مانع تسریع کار اعلام کرد.
کلنگ احداث خط آهن ایران و جمهوری آذربایجان در ابتدای سال ۹۵ با حضور مسئولان عالی رتبه این کشورها در شهرستان مرزی بندر آستارا به زمین زده شد و با تکمیل این خط و پل آن بر فراز رودخانه مرزی آستاراچای، قطار جمهوری آذربایجان در سال جاری به طور آزمایشی از آن عبور کرد و به بارانداز آستارا وارد شد.
با اتصال خط ریلی آستارا - آستارا به راه آهن درحال اجرای رشت- قزوین، کریدور ریلی شمال- جنوب ایران برای توسعه مناسبات تجاری بندرهای جنوب با بندر آستارا و کشورهای حوزه قفقاز، روسیه و جمهوری آذربایجان تکمیل خواهد شد.
شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان واقع شده و با جمهوری آذربایجان ۳۸ کیلومتر مرز خاکی و ۱۵ کیلومتر مرز آبی دارد.
نظر شما